Care este primul pas pe care il faci atunci cand cauti o locuinta in Bucuresti? Te uiti, evident, pe anunturi Bucuresti si incepi sa suni pentru a merge la vizionari. Dupa multe cautari esuate insa, te gandesti ca ar fi bine sa lasi un profesionist sa faca treaba asta, asa ca apelezi la un agent imobiliar.
De multe ori, cei care aleg un agent imobiliar, il selecteaza dintre cei pe care i-a intalnit in primele cautari – multe anunturi fiind postate de agentii imobiliare – dar putini se gandesc sa ceara detalii despre acreditarea acestuia. Aceasta ajuta mai ales in cazurile de inselaciune, acreditarea fiind criteriul important atunci cand vrem sa tragem la raspundere un agent imobiliar. Agentul imobiliar, daca este acreditat si bine pregatit, ajuta foarte mult in procesul de achizitie al unui imobil – el este cel care poate spune daca actele sunt in regula, el este cel care trebuie sa se asigure ca imobilul nu este implicat in litigii si, evident, tot el este cel care poate negocia cel mai bun pret. Trebuie sa stiti ca un agent imobiliar acreditat foloseste contracte standardizate ABI (Asociatia Brokerilor Imobiliari), care sunt sigure din punct de vedere legal, adica sunt conforme cu legile din domeniu si nu contin clauze ascunse sau abuzive. In plus, daca un broker este acreditat de Asociatia Brokerilor Imobiliari, atunci clientul nemultumit poate fi sigur ca are un organism caruia i se poate adresa, iar brokerul respectiv poate fi tras la raspundere pentru actiunile sale.
Cele mai frecvente probleme intalnite intr-o astfel de relatie sunt incasarea anticipata a comisionului, dar fara ca aceasta sa fie clar stipulata in contract sau ascunderea informatiilor clare referitoare la costurile suplimentare pe care un cumparator va trebui sa le suporte atunci cand se incheie tranzactia. In plus, clientii trebuie sa fie atenti si daca exista in contract clauze prin care el poate fi protejat, precum conditiile in care contractul poate fi reziliat sau comisioanele ce trebuie sa revina agentiei.