Categorie: Utile

Potrivit publicatiei Ziarul Financiar, asigurarea obligatorie a locuintelor a ridicat deja probleme. Jumatate din companiile membre ale Pool-ului de Asigurare Împotriva Dezastrelor (PAID) mentioneaza ca nu au sistemul informatic necesar pentru a emite polite de asigurarea, si asta se intampla la 2 saptamani de la lansare.

 

Agentiile contactate cu scopul de a incheia o polita de asigurare, au dat un raspuns descurajator la intrebarea : “as putea sa inchei o polita de asigurare la dumneavoastra?”, si anume: “inca nu este functional sistemul informatic”, sau “reveniti peste cateva zile”.

 

La o agenţie a Uniqa Asigurări, din Capitală, un agent intrebat de o asigurare obligatorie pentru locuinta a spus: "Nu este pus la punct sistemul informatic, mai sunaţi peste câteva zile. Oricum, aveţi termen de şase luni pentru a încheia asigurarea". In schimb la alte companii, poliţele obligatorii pentru locuinţe se emit numai de la sediul central.

 

Radu Popescu, consilier în cadrul PAID, a declarat "Din evidenţele noastre, un singur asigurator membru al PAID nu a emis până acum nicio poliţă, în rest toţi au emis. Nu există formulare de care să aibă nevoie, poliţele se emit în sistem electronic, se generează prin calculator. Nu cred că au fost prinşi pe nepregătite asiguratorii, înainte de 15 iulie (data de la care asigurările de locuinţă au devenit obligatorii – n. red.) toţi spuneau că sunt gata" . Acesta a mai mentionat ca Astra are o cotă de piaţă de 70% pe asigurările obligatorii după primele două săptămâni.

 

In concluzie anumiti asiguratori par a fi nepregatiti pentru emiterea politelor de asigurare obligatorie pentru locuinta, chiar daca acest proiect era in discutie de cativa ani.

Read Full Article

Beneficiarii lucrarilor de reabilitare termica trebuie sa suporte cel putin 10% din costul lucrarilor, asta este decizia Guvernului Romaniei. Pentru restul de 90% din valoare lucrarii pot fi accesate credite bancare, in lei, avand garantie guvernamentala si dobanda subventionata. Intr-un comunicat dat de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului (MDRT) se spune :

 

„Expertiza tehnică, certificatul de performanţă energetică şi auditul energetic ale clădirii existente, documentaţia pentru autorizarea lucrărilor de intervenţie, după caz, proiectul tehnic şi detaliile de execuţie, precum şi certificatul de performanţă energetică a clădirii reabilitate termic se realizează, în condiţiile legii, prin grija beneficiarului şi se finanţează din sursele proprii ale acestuia”

 

90% dintre cei care fac parte din asociatia de proprietari vor lua decizia de reabilitare termica .Este vorba despre reabilitarea termică a anvelopei clădirii şi a instalaţiilor aferente,repararea sau înlocuirea centralei termice pentru blocuri, scări de bloc sau locuinţe unifamiliale.

 

Bancile care participa la program acorda imprumut in lei pe maxim 5 ani, iar finantatorii care accepta sa ofere credite cu garantie guvernamentala vor fi afisati pe site-urile Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului si pe cel al Fondului National de Garantare a Creditelor pt IMM-uri.
 

Read Full Article

Potrivit Mediafax, este obligatoriu – toti proprietarii de locuinte trebuie sa-si incheie polite de asigurare a locuintelor in termen de 6 luni.

 

Marius Bulugea, preşedintele – director general la Pool-ul de Asigurare Împotriva Dezastrelor (PAID) a declarat : "Ar fi bine dacă am depăşi 10% (din numărul total al locuinţelor din România, n.r.) în următoarele şase luni. Asta înseamnă ca până în ianuarie să fie un milion de asiguraţi".

 

Nu este obligatorie asigurarea pentru cei care au deja o polita facultativa care sa fie valabila si dupa expirarea celor 6 luni, respectiv dupa 15 ianuarie.

 

Polita de asigurare va fi diferentiata in functie de tipul de locuinta , intre 10 si 20 euro, iar valoarea asigurarii unei locuinte se situeaza intre 10.000 si 20.000 de euro.Mai multe companii s-au inscris in cursa pentru asigurarile obligatorii pentru locuinte, acestea facand parte din acţionariatul Pool-ului de Asigurare Împotriva Dezastrelor (PAID).

 

Asigurarile obligatorii acoperă cutremurele, inundaţiile sau alunecările de teren. Cei care nu-si vor face asigurarile obligatorii, vor fi sancţionaţi de primării cu amenzi între 100 şi 500 lei.

 

Angela Toncescu, presedinte al Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) a declarat : "Sperăm că populaţia va înţelege că produsul lansat astăzi nu este o taxă, ci un instrument de protecţie financiară minimă în cazul unui dezastru"

Read Full Article

Conform Mediafax , proprietarii caselor reabilitate termic vor avea posibilitatea sa finanteze lucrarea prin credit bancar contractat cu garanţia statului şi dobândă subvenţionată, după modelul programului "Prima Casă", în baza unui act normativ adoptat, de Guvern.

Ministrul Dezvoltării Regionale, Elena Udrea precizeaza ca creditul va putea fi contractat pentru o perioadă de cinci ani.
Ea a spus de asemenea că programul de locuinţe pentru tineri va fi derulat şi cu finanţări atrase prin parteneriat public-privat.
 

La începutul lunii mai, Elena Udrea a declarat că intenţionează să introducă un nou program de reabilitare termică a blocurilor, care va funcţiona pe principiul "Prima casă" . Guvernul va garanta creditele acordate proprietarilor pentru a realiza reabilitarea pe banii lor.
Ministrul a afirmat atunci că actualul program de reabilitare termică, potrivit căruia Guvernul finanţează 50%, primăriile 30% şi asociaţiile de proprietari 20% din costuri, "nemulţumeşte pe toată lumea".

 

 

 

Read Full Article

Piata bancara din Romania dispune de o gama variata de produse de finantare pentru cumpararea sau constructia unei case. Un element extrem de important de care trebuie sa tina seama persoana care s-a decis sa apeleze la un credit ipotecar/imobiliar este reprezentat de faptul ca alegerea unui produs trebuie sa se faca dupa o analiza amanuntita a ofertelor de pe piata. Niciodata nu trebuie sa ne oprim doar la evaluarea costurilor unui produs. Fiind vorba despre o investitie mare care se intinde pe un termen lung (intre 15 si 30 de ani), sunt importante relatia care se creaza cu institutia de credit, profesionalismul reprezentantilor ei, serviciile atasate imprumutului, notorietatea, increderea si flexibilitatea bancii, timpii de aprobare si acordare a creditului. Alaturi de aceste elemente care tin de structura fiecarui produs, clientul trebuie sa urmareasca, ca in functie de nevoile si profilul sau (situatia materiala, salariu si venituri suplimentare, starea civila, previziuni etc.) sa aleaga cea mai buna varianta intre creditul ipotecar si cel imobiliar, intre dobanda fixa si cea variabila si intre lei si valuta. Daca pentru primele doua optiuni nu exista nici o lege scrisa sau nescrisa in privinta selectiei, pentru cea de-a treia varianta functioneaza o lege nescrisa pe care au inceput sa o aplice toate bancile: ia credit in moneda in care esti remunerat sau la care salariul este indexat. Asta pentru ca riscul la care se supune un client care optat pentru un credit in valuta, chiar daca venitul sau este in lei, este imens, in conditiile in care vorbim de un imprumut pe termen lung.

 

Pasii pentru obtinerea unui credit pentru locuinta

 

Per ansamblu, etapele procesului de acordare a unui imprumut pentru locuinta sunt asemenatoare la toate bancile, diferentele fiind date de timpii de analiza, aprobare si acordare a creditului.

* Evaluarea ofertelor de pe piata prin programarea unor intalniri cu reprezentantii bancilor;

* Obtinerea tuturor documentelor tip furnizate de banca, care urmeaza a fi completate; * Intocmirea dosarului de credit;

* Depunerea spre analiza a dosarului de credit;

* Evaluarea locuintei de catre evaluatorul bancii;

* Aprobarea cererii de credit;

* Solicitarea celui de-al doilea extras de carte funciara pentru incheierea contractului de vanzare-cumparare si a celui de ipotecar;

* Intabularea contractului de vanzare-cumparare si solicitarea unui nou extras de carte funciara;

* Semnarea contractului de credit;

* Viramentului creditului in contul vanzatorului.

 

Actele de care am nevoie

 

Dosarul de documente pe baza caruia banca analizeaza cererea de credit va cuprinde actele care atesta bonitatea clientului (1) si, in functie de destinatia imprumutului – cumparare sau constructie de locuinta, documentele specifice unuia dintre deziderate (2a sau 2b).

 

1. Actele pentru bonitatea clientului

* Cerere creditare (formular tip oferit de banca);

* Declaratie – Acord pentru coplatitori, daca este cazul (formular tip oferit de banca);

* BI/CI pentru solicitant si, daca este cazul, pentru coplatitori (copie);

* Adeverinta de salariu (formular tip oferit de banca);

* Cartea de munca (primele si ultimele doua pagini) sau contractul individual de munca si protectie sociala;

* Documente necesare pentru justificarea veniturilor realizate din alte surse;

* Formular pentru “Bugetul familiei” (se obtine de la banca);

* Ultimele trei extrase lunare in cazul in care solicitantul detine carti de credit;

* Aceleasi documente sunt necesare si pentru sot/sotie;

* Alte documente suplimentare care sa ateste bonitatea solicitantului (exemplu – recomandare de la angajator).

 

2a. Actele necesare in cazul cumpararii unei locuinte

* Actul de proprietate asupra locuintei ce face obiectul vanzarii/cumpararii inregistrat la Biroul de Carte Funciara (copie);

* Dosarul cadastral (copie);

* Antecontract de vanzare/cumparare;

* Declaratia, pe proprie raspundere, a vanzatorului, conform Legii 10/2001, ca imobilul nu este revendicat si ca nu exista litigii in legatura cu acesta.

 

2b. Actele necesare in cazul constructiei unei locuinte

* Actul de proprietate asupra terenului sau contractul de concesionare a terenului din care rezulta o durata de folosinta cel putin egala cu durata de creditare;

* Autorizatia de construire eliberata de Consiliul local pentru lucrarile de constructie si documentatia care a stat la baza eliberarii acesteia, cu toate avizele si acordurile necesare (certificatul de urbanism, planul de amplasare a constructiei, planuri din care sa rezulte destinatia, alcatuirea constructive, functionala si infatisarea constructiei, intocmite de o persoana autorizata etc.);

* Proiectul de executie elaborate de o persoana autorizata;

* Devizul estimativ al lucrarilor care urmeaza a se executa, devizul lucrarilor executate, precum si devizul initial al lucrarilor, dupa caz, in valori actualizate, intocmite de o persoana autorizata;

* Memoriu justificativ (tehnic) privind stadiul lucrarilor executate, intocmit de o persoana autorizata, care se va solicita si in cazul creditelor acordate pentru cumpararea de locuinte neterminate si care urmeaza a fi terminate cu credit;

* Contractul de antrepriza/contractul pentru executarea lucrarilor, precum si graficul de executare a lucrarilor, in cazurile in care lucrarile se efectueaza printr-un antreprenor autorizat si pentru cazurile in care lucrarile se executa de catre personae fizice autorizate sau in regie proprie;

* Certificatul de inregistrare a persoanelor fizice si juridice care executa lucrarea, continand codul unic de inregistrare eliberat de Biroul unic din cadrul Camerei de Comert si Industrie, conform reglementarilor in vigoare;

* Alte documente ce se vor solicita clientilor in functie de situatia existenta in fiecare caz in parte.

 

Documente care atesta veniturile

* Pentru persoanele salariate – adeverinta de salariu certificate printr-unul din urmatoarele documente: copie dupa carnetul de munca, fisa fiscal ape anul precedent sau pe fractiuni de an, copia contractului individual de munca vizat de Camera de Munca sau ultimul fluturas de salariu semnat si stampilat de angajator;

* Pentru persoanele care desfasoara profesii liber autorizate – declaratia privind impozitul global pe ultimul an, inregistrata la Administratia Financiara, decizia de impunere finala;

* Pentru persoanele care realizeaza venituri din chirii (alte venituri) – contractul de inchiriere inregistrat la Administratia Financiara sau alte documente care sa ateste veniturile realizate;

* Pentru persoanele care obtin venituri din dividende – ultimul bilant contabil depus la Administratia Financiara, ultimele situatii depuse la Administratia Financiara, Hotararea Adunarii Generale privind repartizarea profitului, ultimele doua balante de verificare.

Read Full Article